Ziek zijn is shit! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sofia Wanrooij - WaarBenJij.nu Ziek zijn is shit! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sofia Wanrooij - WaarBenJij.nu

Ziek zijn is shit!

Blijf op de hoogte en volg Sofia

20 November 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab


Nou een snelle, wat kortere update op mijn blog. Omdat ik eigenlijk had bedacht om elke maandag iets te schrijven, maar dat gaat al niet lukken.

Afgelopen dagen waren bijzonder. Zoals verteld heb ik mijn laatste daagjes in Phnom penh afgerond met diarree. Altijd fijn. De busreis naar Siem Riep werd daar niet fijner op. Gelukkig hadden we wel airco dit keer! Dat scheelt altijd! Maar ja die diarree he, das niks. Dus ja die nacht ben ik weer een aantal keer eruit geweest om naar de wc te rennen en ja dan wordt 7 uur in een bus best lang. Dus op advies van onze zusters Marieke & Lianne (opleiding verloskunde) ben ik begonnen met 2 diarreeremmers en vervolgens elk 2 uur weer een pil. Ondanks de airco, en diarreeremmers was het geen fijne busreis en heb ik ook wat paracetamol naar binnen gewerkt. Aangekomen in Siem Riep eigenlijk weer even kunnen liggen en bijkomen op bed. De andere gingen uit eten (zoals elke avond) en ik ben (zielig) alleen met buikpijn in het guesthouse gebleven. Hierbij werd ik ook nog eens misselijk, maar had niks in mn maag om uit te kotsen. De volgende dag vertrok de gehele groep ’s morgens vroeg naar de jungle maar ik vond het geen slim plan om mee te gaan. Door een aantal dagen niet veel gegeten te hebben en diarree gehad te hebben was ik al flink afgezwakt. Ik heb die dag slapend, tv kijkend en rustend doorgebracht. Ben even in de stad geweest om wat te eten maar dat vond mijn buikje niet fijn.
De volgende ochtend belde nienke me weer om te kijken hoe het met me ging en of ik al naar de jungle wou komen. Echter was ik toen weer wakker geworden met flinke buikkrampen. Ik ben toen weer even gaan slapen en om 12:00 weer gebeld met nienke. Gelukkig ging het toen een stuk beter en heb ik besloten om te komen.
Schijnbaar mag je die berg, waar de jungle is, niet na 12:00 meer omhoog, maar Wonder, onze guide, heeft iemand omgekocht zodat ik toch nog kon komen. Om de brommer werd ik gebracht. 2 uur gereden achterop. Eerste uur door dorpjes en over weggetjes, maar het tweede uur was de berg op, de jungle in, hobbel de bobbel, plassen door, enz. Misselijk dat ik was joh! Niks laten merken natuurlijk ;) eenmaal in de jungle was mijn mind ergens anders op gefocused. De mooie omgeving namelijk. Prachtige bossen, uitstekende rotsen, brommers met 5 (!) mensen erop en af en toe een vallei.
Aangekomen bij de waterval waar we zouden slapen in hutjes/bungalows heb ik ook wel even mn ogen uitgekeken. Mooie waterval joh! (foto’s volgen!) Toen ik echter zag in wat voor hutjes we sliepen betrok mijn optimisme een beetje. Een vloer van houten planken, 4 stokken en op die stokken een dak van riet of golfplaten. We kregen een matje een deken en een klamboe. Gelukkig eerst maar even ontspannen en gezwommen onder de waterval. Derna gegeten, wonder had zich echt uitgesloofd en bleef maar eten brengen. Ik heb helaas alleen maar wat rijst gegeten want vertrouwde me maag nog niet helemaal. Had zowiezo niet zoveel gegeten die dag behalve wat fruit.
Die avond was ik kapot en pijn in mn hoofd, allemaal spanning natuurlijk. Ik heb lekker naar de sterrenhemel en de maan liggen kijken vanuit mn bedje en geluisterd naar mn hutgenoten die een spelletje deden en het oorverdovend geluid van de krekels en de waterval. We sliepen echt op 10 meter afstand van die waterval. ’s Morgens om half 6 werd ik wakker en kon ik niet meer slapen. Ik heb toen eerst even zitten kijken naar het ontwakende bos en onze guides die langzaam wakker werden. Daarna even rondgewandeld in alle rust in de omgeving. Even m’n rug strekken want zo’n houten plank en matje is niet bevorderlijk voor alle spieren en gewrichten.
Ik heb in de ochtend nog wel wat buikpijn gehad maar daar bleef het gelukkig bij. Ik heb samen met Lianne gedouched/gebadderd op een plateu van de waterval. Zeepje erbij gepakt en we waren weer heerlijk fris. Na het ontbijt (een banaan voor mij en gebakken eieren voor de rest) heb ik wat fotos gemaakt bij de waterval en toen vertrok de grootste groep weer voor de laatste wandeling. Samen met 6 anderen werd ik om 12:00 met een auto naar de stad gereden. Ieder van ons was ziek! Het lijkt wel een virusje.. Voor die tijd hebben we nog op het plateu’tje van de waterval gelegen/gezeten in de zon. Heerlijk bijkomen. Ik ben wel een beetje verbrand, oeps! De terugreis ging goed en ik voelde me best wel goed en vond het bos zo mooi dat ik bijna spijt kreeg dat ik niet mee terug ging wandelen. Toen ik hoorde dat zij een erg lange en zware wandeling was, was ik erg blij dat ik het niet gedaan heb. Mijn conditie/energie is nog erg laag en ik moet echt even energie opbouwen. Mijn tijd in de jungle komt nog in Thailand met mn oudertjes.

Nou people, dat was t weer. Tot de volgende x en ik kijk uit naar jullie reacties.

  • 20 November 2012 - 21:27

    Margreet:

    Ha Sofia,

    Je maakt wat mee zeg! Ik bedoel niet de diarree en buikpijn, maar zo'n dag en nacht in de jungle lijkt me echt heel bijzonder! Wat je beschrijft is meer iets uit een film, ik ben erg benieuwd naar de foto's.
    Luisteren naar de geluiden van de jungle en de waterval, zwemmen in de waterval, echt heel bijzonder.

    Morgen gaan jullie met z'n 3en naar Battambang,wat gaan jullie daar precies doen? En zijn Iris en Saskia ook ziek?

    Het is leuk om je reisverslag te lezen, ga daar vooral mee door!
    veel liefs vanuit Nederland, Mamagreet

  • 20 November 2012 - 23:59

    Evelyn:

    Nounounou...Is al goed begonnen met je buik en energielevel...pas goed op jezelf..Alle veranderingen zijn in het begin en daarna ben je niet meer te stuiten!! Go Go Go Sofiaaaaaaaaaa☺

  • 22 November 2012 - 16:08

    Chantal:

    Hee Sofia!

    Klinkt allemaal goed...op de verhalen over buikpijn na natuurlijk!

    Geniet er maar van...hier op de HRO is het niks;)

    xx

  • 23 November 2012 - 23:33

    Rudi:

    Hoi Sofia,
    wat een mooie verhalen. Ik wist niet dat je in Cambodja was, dat hoorde ik van Margreet. Geweldige ervaring moet dat zijn, in zo'n totaal ander land dan ons kikkerlandje. Ik ken Cambodja van lezen uit de tijd van de Rode Kmer. Je verhaal over de killing fields zijn aangrijpend. Tuctuc's en jungle met watervallen, hmm, dat klinkt goed. Die verhalen over je buikje zijn wat minder; kun je niet gebruiken daar op reis. Veel plezier nog en tot volgend jaar!
    Rudi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofia

Actief sinds 29 Okt. 2012
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 8402

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 11 Februari 2014

Indonesie

10 September 2013 - 10 Januari 2014

Australie

22 December 2012 - 09 Januari 2013

vakantie Thailand

03 November 2012 - 22 December 2012

Cambodja verkennen

Landen bezocht: