Retourtje Siem Riep deel 1 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sofia Wanrooij - WaarBenJij.nu Retourtje Siem Riep deel 1 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sofia Wanrooij - WaarBenJij.nu

Retourtje Siem Riep deel 1

Blijf op de hoogte en volg Sofia

13 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Mijn tweede blog vanuit Cambodja alweer! Yoehoe!

Vandaag is de eerste officiële dag van mijn stage en ik heb ook de ochtend doorgebracht met onderzoek doen op het internet.
Afgelopen week de taal en cultuurweek doorlopen met een groep van in totaal 14 meiden en onze begeleidster.

De week begon met een speurtocht door de stad. Nienke (begeleidster) had een aantal opdrachtjes bedacht welke elk groepje moest uitvoeren. Samen met Iris en Saskia ging ik op zoek naar de New Market. We hebben vijf minuten een kant opgelopen voordat we al doorweekt waren van het zweet. Besloten om een tuktuk aan te houden en hiermee verder te gaan, bleek dat we helemaal de verkeerde kant op waren gelopen haha! Gelukkig lekker kunnen afkoelen tijdens het ritje door het windje. Eenmaal aangekomen op de juiste markt hebben we hier rondgelopen. Buiten zijn allemaal standjes met fruit, bloemen, sjaals, enz. Binnen in een grote gele koepel alleen maar stands met sieraden. Echte bling bling dus.
De volgende opdrachten waren een bezoekje aan de wat phnom, het postkantoor en de fitness apparaten aan de boulevard. Alles hebben we met de tuktuk gedaan, want lopen betekend hier zweten!

De volgende dag stond een heftig programma gepland. Een bezoek aan de Killing Fields, 'Choeung Ek'. Dit is een plek, half uurtje rijden buiten phnom penh waar tijdens het regime van de Khmer Rouge duizenden mensen op een gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht. We hebben hier rondgelopen met een nederlandse audiotour en mede hierdoor was dit een erg indrukwekkende plek. Op het terrein komen nog steeds botten en kleren naar boven uit de grond en veel kenmerken zijn bewaarde gebleven. Heel erg verschrikkelijk om te zien was de plek waar duizenden kinderen en baby's om het leven zijn gebracht. Een grote boom, waar soldaten baby's bij hun benen vastpakten en hun hoofdjes tegen de boom aan sloegen totdat ze dood waren. Tijdens al deze moorden werd luide muziek en propaganda teksten afgespeeld zodat buitenstaanders geen gegil konden horen. Door de botten en kleren die nog steeds op veel plekken te zien zijn en een toren met 17 verdiepingen aan schedels was dit een ingrijpend bezoek.
's Middags stond er een bezoek aan de Tuol Sleng Gevangenis midden in de stand gepland. Vanuit deze gevangenis/martelkamer werden de mensen naar de killing field die we die ochtend bezocht hadden, gebracht om ze te vermoorden.Binnen in deze gebouwen waren de cellen bewaard gebleven waar mensen in werden opgesloten. Verschrikkelijk om te zien waarin deze mensen hebben moeten overleven. Ook de duizenden portret foto's met slachtoffers zijn niet echt leuk om te zien. Sommige hadden bij binnenkomst bij de gevangenis de hoop al opgegeven, maar sommige hadden nog een strijdlustige blik in hun ogen. Echter hebben maar 7 (!!) van de ongeveer 17.000 mensen deze plek overleefd.
Voor het avondeten hebben we onze eerste taalles gekregen. Cinai (een Cambodjaanse kennis van Nienke) heeft onze de eerste basisdingen geleerd. Handig om te kunnen tellen tot 20 en een aantal worden te kunnen zeggen! Cambodjanen stellen het erg op prijs als je ze gedag zegt in hun eigen taal. Susdey (spreekt uit als su-i-se-day).

De volgende dag was onze heenreis naar Siem Riep. Een reis die uiteindelijk 7 uur heeft geduurd door een land met nou niet echt de beste wegen en bussen. Gelukkig was er airco in de bus en hadden sas en ik een mooi plekje voorin met uitzicht. Toch duurt zo'n reis over hobbelweggetjes wel erg lang.
In Siem Riep aangekomen stapten we uit op een grote parkeerplaats. Deze was afgesloten met een hek en aan de andere kant stond een hele grote groep mensen te drommen. Wij dachten allemaal wat is dat daar, maar dat bleken tuktuk drivers te zijn die allemaal zo snel mogelijk een klantje wilden regelen. Gelukkig was onze Cambodjaanse guide, Wonder, hier op voorbereid en had het vervoer al geregeld. Het guesthouse waar we slapen in Siem Riep is ook van Wonder en is mooi geregeld. Ik vond het net iets netter en schoner dan in Phnom Penh.

Siem Riep is een erg toeristische plek in Cambodja en dit is duidelijk te merken. Echter is het verkeer wel veel rustiger en meer geregeld lijkt wel. De stad bloeit 's avonds echt op met een pub street (waar we gegeten hebben) en een nightmarket welke pas open gaat als het donker word. Hier zijn we niet geweest, aangezien we de volgende dag vroeg op moesten staan om de zonsopgang te kunnen zijn bij de tempels van Angkor Wat. Heerlijk in de ochtendkoelte reden we in tuktuks naar de tempel. Geloof dat we daar om 05:30 waren, net optijd voor de zonsopgang. Wat een prachtig gezicht is dat zeg! Erg mooi om te zien! (foto's volgen!) Jammer is dat wij niet de enige waren die dit schouwsel kwamen bekijken en er echt honderden, duizenden toeristen waren. Haha wij deden lekker mee met toerist spelen. We hebben daar 3 tempels bekeken. De Angkor Wat, grootste en bekendste, de Bayon tempel met gezichten van steen kijkend in de vier windrichtingen en de Ta Phrom tempel, deze is overwoekerd door de jungle en overal groeien hoge bomen en is de tempel deels ingestort (in deze tempel is Tomb Raider ook opgenomen dus ik voelde me net Angelina Jolie) Na al deze tempels in de snikhitte te hebben bezocht, hebben we allemaal een middagdutje gedaan en zijn we de stad 's avonds weer ingegaan. Lekkere cocktail gedronken en over de nightmarket gestruind. Heerlijk sfeertje hangt hier. We hebben deze avond ook een dr Fish behandeling gedaan (met je voetjes in een bad met visjes die al je dode huid opeten) en een voeten massage genomen. Alweer zo heerlijk de toerist gespeeld!

Het vervolg van de taal en cultuurweek zal ik snel plaatsen, maar anders worden mn blogs wel errug lang!
Bedankt voor alle reacties op mn vorige blog, erg leuk om te lezen dus ga hier vooral mee door!

• 13 November 2012 - 11:43

Nadia:

Hey Soof, het klinkt echt onwijs leuk allemaal en al die plekken die je beschrijft heb ik natuurlijk al op foto's van Pieter gezien, dus ik kan mij dan weer helemaal inbeelden hoe mooi dat eruit zag. Geniet je ook erg van het eten?

Echt heel leuk hoor om zo te lezen wat je allemaal doet.

Werkse en veel plezier

X Nadia

• 13 November 2012 - 13:27

Hetty:

Lieve Soof,

Dat moet inderdaad heel erg indrukwekkend geweest zijn , niet te geloven he dat mensen tot zoiets in staat zijn .
    We mogen ons gelukkig prijzen dat wij in een vrij land leven .

En dan de warmte: heb je genoeg dunne kleding bij je ?
    En anders is daar waarschijnlijk wel van alles te koop ?

Even kort nu
    Love

Hetty

• 14 November 2012 - 11:47

Pieter:

Makkelijk hè, dat tellen in het Cambodjaans... :)